pátek 31. října 2014

Garmin Forerunner 920 xt, první test.

Moje dvě nové hračky
UPDATE: díky spolupráci s GARMINem Vám můžu nabídnout lepší cenu při nákupu produktů téhle značky. Pokud tedy uvažujete o nějakém novém strojku na běhání, zeptejte se: runner.cz(@)me.com

Díky zastoupení Garminu v České republice jsem měl možnost vyzkoušet na pár dní jejich poslední novinku s označením Garmin Forerunner 920XT. Na pořádné testování nebylo moc času ale přesto jsem je prohnal jak jen to šlo, každou z funkcí se snažil proklepnout. Od Garminu jsem zatím používal jen Forerunner 620, který pro mě byl pomyslnou modlou v oblasti sporttesteru pro běžce. Proto jsem byl trochu skeptický, co lepšího se dá jako ještě vymyslet a nacpat do tý krabičky na ruce. Když jsem je v září viděl poprvé, vůbec se mi nelíbily. Velká krabice, která nepůsobila ani trochu sympaticky. Ostatně, v té době jsem byl čerstvě zamilovaný do kulaťoučkých šestsetdvacítek a všechno typu 310 nebo 910xt mi připadalo hnusný. Jo, viděl jsem že to má i funkce jako vívofit nebo vívosmart (náramek co měří kroky, spánek atd.) ale vzhledem k tomu, že vívofit jsem v té době měl a maximálně mi vyhovoval velikostí a funkcemi,nedovedl jsem si představit, že bych tyhle hodinky třeba nosil celý den a nahradil s nimi vívofit. 
Když ale možnost zkoušky přišla, tak proč jí nevyužít, že? 
První, co mě dostalo, je kvalita displeje. Ten je prostě úžasný. Perfektně čitelný, jemný. Prostě to vypadá, jako by byl namalovaný, nejvíc mi připomíná namalované displeje u nefunkčních maket hodinek, ostrost prostě jako fotka. Jedním slovem PARÁDA. Na ovládání tlačítky jsem si zvykl hned v prvním zkušebním běhu, je to o zvyku.
Řemínek je rozhodně příjemnější než u FR 620, se Suunto Ambit to ani nesrovnávám, ty na ruce drží tragicky. 
Rychlost načítání satelitů? Testoval jsem současně s FR620. 920xt chytli signál po 10 sekundách už v chodbě, u FR620 jsem čekal ještě minutu na silnici. Přesnost záznamu ale následně byla plně srovnatelná, viz. záznam dole. Na 920xt jsem zapl i Glonass, jestli to bylo k něčemu jsem nepoznal.
Novou funkcí je Metronom. Pokud chceš trénovat optimální kadenci 180/minutu, prostě si to tam nastavíš a pak ti to každý krok pípne nebo zavibruje. Lze nastavit každý druhý/čtvrtý/šestý krok. Pro někoho to bude praktická pomůcka, já to vypl asi po 200m. Nedovedl jsem si představit že tímhle způsobem poběžím dvě hodiny. Hodinky disponují navigačním modem, je tedy možné na jednu obrazovku nastavit mapu a pak je vidět kudy jsi proběhl a pokud jsi v neznámém terénu/městě, tak kam je potřeba se vrátit. Další bezva funkcí, kterou u FR620 postrádám je Virtual Racer. Do hodinek lze nahrát libovolný trénink nebo závod ve formátu gpx a proti tomu následně běžet, tedy včetně všech změn na trase, kopců, kdy i soupeř běží pomalu atd. To samé jde udělat i přímo s libovolným tréninkem, který je aktuálně v hodinkách. Je tedy možné běžet sám proti svému výkonu třeba z předchozího dne. 
Bonusovými funkcemi navíc jsou funkce z chytrých náramků. FR 920xt měří celý den nachozené kroky, ušlou vzdálenost a spálené kalorie. Večer je lze přepnout do režimu sledování spánku a ráno můžeš vidět, kolikrát jsi se v noci vrtěl, jak dlouho spal, kolik času strávil v hlubokém spánku a kdy to za moc nestálo. Osobně mi pro tohle víc vyhovuje vivofit nebo teď zkoušený vivosmart ale pokud někomu nebudou tak velké hodinky v noci vadit, v pohodě je k tomu může používat. Ostatně, výdrž baterie, kterou Garmin udává, je taky o kus dál než jiné sporttestery. 4 měsíce při režimu hodinek a 24 hodin nonstop záznamu GPS. Kdo jiný tohle na trhu má? A v tomhle bych Garminovi věřil, u FR620 udává 10 hodin pro záznam GPS, mě teď v Plzni při záznamu 7 hodin na GPS po doběhu baterie hlásila ještě 33%, tedy do 10 hodin by určitě vydržely. 

A jako poslední třešnička na dortu: 920xt umí z telefonu přijímat notifikace, je tedy na hodinkách vidět kdo volá, přečíst sms nebo třeba notifikaci z libovolné aplikace v iphonu nebo telefonu s Androidem. Stejně jako na Vivosmartu. Je to hodně návyková funkce. Doporučuju vyzkoušet. 

Tohle (grafy níž) je záznam z jednoho běhu, zaznamenaný oběma sporttestery. Je na něm jasně vidět, že díky barometru dokáže 920xt daleko přesněji zaznamenat změny nadmořské výšky. Jasným důkazem toho je přeběh přes dálnici na cca 18 minutě, kdy FR620 údaj nadmořské výšky berou podle GPS a tedy vůbec most přes dálnici nezaznamenají, kdežto 920xt zapsaly převýšení 6m a také ho do profilu aktivity zaznamenaly. 



Záznam z FR620
FR 620


Záznam z 920xt
920xt

Co závěrem? Nový Forerunner 920xt je podle mě aktuálně bezkonkurenčně nejlepší sporttester na světě. Pokud máš zbytečných cca 14.000 Kč a o něčem novém pro běhání, ultra nebo třeba triatlon uvažuješ, není lepší volba. V prodeji by snad měl být na konci listopadu. A omlouvám se všem, co by chtěli otestovat funkce pro cyklisty nebo plavce, na kole nejezdím a plavání mi jde tak na prsa. Tohle bude muset vyzkoušet někdo jiný.

Doplněno 1.11.2014:
Mimochodem, super funkce, na kterou jsem zapoměl jsou vibrace. Ne vždy je slyšet na mezičase pípnutí ale zavibrování cítíš vždy. Nezřídka se mi stalo, že jsem třeba nechtěně u suunta zmáčkl pauzu a vlastně o ní vůbec nevíš, ty hodinky prostě nic neudělají. Pípnou až když zase spustíš záznam. Garmin vibruje při zastavení i spuštění. Drobnost která potěší.
Za tu dobu, co používám vivofit a teď fr620, tak na garmin connectu udělali kopu vylepšení. Ale hlavně se v něm dá docela inteligentně vyhledávat, porovnávat tréninky a i je plánovat. To u suunta nejde ani trochu. Suunto je prostě outdoor, Garmin je pro běžce. Rychlost načítání družic mi u 620 připadá stejná jako u ambitů, 920xt jeli téměř okamžitě. Mohla to být i náhoda ale bylo to tak.

úterý 28. října 2014

MČR 100km Plzeň. Ven z laboratoře.

Poslední krok a už nikam nemusím.

Když něco chceš, tak za tím musíš jít. V případě že běháš, tak za tím musíš běžet. A tak jsem tedy běžel. Znovu jsem se přesvědčil, jak silná může být motivace a touha něco dosáhnout. Před šesti týdny jsem ve Winschotenu padnul na držku ale už druhý den ráno, ještě před odjezdem jsem měl na nohách kecky a běhal. V tu sobotu večer po nepovedené Winschotenské stovce jsem už přesně věděl co, jak a proč. Každý den z těch následujících 6-ti týdnů byl směřovaný k Plzeňské stovce. Trénink jsem zaměřil na snahu odběhat maximum kilometrů v závodním tempu stovky. A celkový průměr za tu dobu se pohyboval 4:33/km, takže ani v těch ostatních kilometrech jsem se neflákal. Takže přehled dalších týdnů byl následující:
15.-21.9.2014 celkem 182km, z toho 51km pod 4:00/km
22.-28.9.2014 celkem 179km, z toho 82km pod 4:00/km
29.9.-5.10.2014 celkem 191km z toho 61km pod 4:00/km
6.-12.10.2014 celkem 159km, z toho 67km pod 4:00/km

13.-19.10.2014 celkem 152km, z toho 84km pod 4:00/km
a v posledních 5-ti dnech pak už jen 61km s jedním tréninkem 14km (3:50/km)
V podstatě všechny ty tempa pod 4:00/km byly souvislé běhy v tempu 3:45-3:55, v délkách 15-20km. Jediný závod, který byl z plného tréninku a jen jako test byl maraton v Benešově u Semil. Původní plán byl na tempo 2:45:00 abych zjistil, jestli vůbec mám na to, tu stovku uběhnout. Ono totiž na Baroko maratonu to bylo pro fakt jak studená sprcha. Ale v Semilech se běželo parádně, lehce, moc jsem si to užil a čas 2:38:07 mi dal jasný impuls, že je to správná cesta. I finále přípravy proběhlo v pohodě a v sobotu už jsme stáli na startu. Popis závodu mám na Dailymile.com:

MČR 100km Plzeň 7:08:50. Jen telegraficky. Vyšlo to téměř fenomenálně, ukázalo se, že můj koktejl tréninku posledních tydnů skutečně všem soupeřům zhořkl, včetně toho největšího. Osobáček o 4 minuty, náskok 10 minut. Do 50 km jsme běželi spolu a nic si nedarovali, chvíli náskok já, chvíli Dan, nikdy ale ne víc než 100m. Na 50 km mi připadalo, že Dan trochu vadne a je na čase v nastaveném tempu pokračovat. Po dalších 20 km jsem měl náskok kolo a tak jsem ještě trochu udržel abych zmizel z dohledu a pak už jen na jistotu, protože podle mezičasu to bohužel na výsledek pod 7:00 nevypadalo. A mít 7:02 nebo 7:08, to už je celkem fuk. Není tam prostě ta šestka. Vítězství tedy bylo zkompletováním letošních ultra titulů do dobrých rukou:) a když se tam navíc v průběhu závodu najednou ukázala žena mě nejmilejší, bylo jasný , že se musím trochu snažit. A tak jsem se snažil. Jo, dneska byl dobrý den.

Tři jedničky v cíli.



Co k tomu na závěr? Před letošní sezonou jsem si přál vyhrát Silvu a MČR na 100km. Vyšlo to. Během roku jsem se rozhodl i pro vyzkoušení 24-hodinovky. Vyšlo to. Brdská stezka? To je taky moc fajn vzpomínka. Kdyby mi někdo prvního ledna letos řekl, že budu mít doma všechny letošní ultra tituly tak bych se tomu smál. Ty brďo, já je tady ale fakt mám. Kdybych byl Karel Gott, tak bych mohl do mikrofonu děkovat všem co mi k tomu pomohli, já je můžu jen tady takhle napsat:
1)botky New Balance, v jejich 980 jsem kromě té 24 hodinovky odběhl všechny mistráky. Skvělá bota, kterou snad připravili přímo na mojí nohu

2)Garmin-kámošíme spolu sice až od srpna ale Forerunner 620 je prostě pro mě jiný level než všechno ostatní. Neměl jsem dosud lepší sporttester. (tedy teď mám půjčený Forerunner 920XT a ten vypadá taky zajímavě)
3)Enervit-osvědčená sportovní výživa, hlavně regenerace s R2 je fakt o něčem jiném. Na závody si už míchám jedině vlastní G Sport. Dost mívám problém při ultra se žaludkem, Enervit má od letoška koncentráty Enervitene Sport a to se fakt dá. Pokud je Vám taky z gelu blivno, tohle by mohlo fungovat.
4)SK Babice. Klub. Hrdost. Čest být členem. K tomu není co dalšího dodat.
5) Radka od Vaška, která mi v Plzni moc pomohla na občerstvovačce. Díky.